Dacă ești șofer și deții un automobil, știi deja că un turbocompresor sănătos mărește semnificativ puterea motorului datorită aerului pe care îl pompează. Ei bine, În tot acest sistem complex, turbina este componenta conectată la evacuare angrenată de gazul din circuitul de evacuare.
În mod normal, aceasta ar trebui să aibă o durată de viață mare, însă o serie de factori interni sau externi pot duce la defectarea ei. Motivul principal pentru defectarea turbinei este lubrifierea necorespunzătoare și supra încălzirea. Asta înseamnă că instalația se înfundă atunci când uleiul nu este schimbat la timp, dacă motorul nu este întreținut cum trebuie sau dacă filtrele nu sunt curățate pe cât de des ar trebui. La toate astea se mai adaugă și condusul agresiv și supraturarea motorului.
Din fericire, turbina este o piesă ce poate fi reparată. Iată care sunt pașii.
Ai mers cu mașina la un mecanic sau la un centru de reparații turbine, s-au făcut toate testele și s-a ajuns la concluzia că turbina este defectă, dar că poate fi reparată. Asta înseamnă că va trebui să se execute o serie de operațiuni standard.
Primul pas este demontarea turbosuflantei din interiorul autovehiculului și verificarea ei. Se caută în primul rând dacă există urme de ulei la nivelul corpului și al galeriei.
Apoi se verifică jocul axial al turbinei. De regulă, asta presupune rotirea axului în ambele direcții astfel încât să se observe dacă există avarii serioase la nivelul turbosuflantei.
Verificare a turbinei se face pe axul MRV deoarece acesta are o rotație superioară față de modul în care piesa funcționează în mediul său normal. Astfel se pot monitoriza, de fapt, mai mulți parametri sau probleme conexe:
Pentru a recondiționa turbina, trebuie dezasamblată complet turbosuflanta pe componente astfel încât să se ajungă la miezul ei. Totul seamănă cu o operație pe cord deschis, unde mecanicul joacă rolul de chirurg. Se desfac prima dată piulițele de la actuatorul vacuumatic, apoi se scoate tija și se continuă cu desfacerea șuruburilor de la capacul compresor pentru a-l putea îndepărta.
Următoarele piese desfăcute sunt șuruburile care strâng corpul central pe galeria de evacuare. Pentru a îndepărta corpul central, se îndepărtează mai întâi suportul de supapă.
După ce turbina a fost dezasamblată, se înlocuiesc sau se repară toate componentele defecte ale turbinei cu piese noi și neapărat, acestea trebuie să fie de calitate. Cele mai des înlocuite piese sunt:
După ce a montat o inimă nouă, chirurgul verifică dacă aceasta funcționează și dacă este compatibilă în corpul gazdă. La fel este și în cazul turbinei. După ce piesele au fost remontate și turbina reconstruită, se face echilibrarea și testarea parametrilor. Odată ce miezul a fost echilibrat și componentele noi au fost asamblate, procedeul de reparare se consideră finalizat.
Un lucru pe care trebuie să-l reții este că repararea turbinei înseamnă și o serie de servicii adiacente precum schimbarea uleiului și a filtrelor, verificarea și curățarea circuitelor, și inclusiv diagnosticare computerizată pentru a verifica valorile și parametrii motorului. La fel de important este ca piesele înlocuite să fie originale și achiziționate de la furnizori autorizați.