Automobilul reprezintă astăzi un bun aproape imposibil de scos din viața noastră. Este atât de necesar, încât nu doar călătoriile la distanță cer utilizarea acestuia, ci și deplasările pe distanțe scurte, în funcție de necesități.
Pentru cei mai mulți dintre conducătorii auto, un drum plin de gropi, noroi și pietre înseamnă un coșmar absolut. Cu toate acestea, există o categorie de șoferi cu preferințe aparte – pasionații de modificarea mașinilor personale. Scopul lor este de a testa atât limitele bolizilor pe patru roți, cât mai cu seamă pe cele personale, din dorința de aventuri în zone greu de accesat. România este cu adevărat ofertantă față de pasionații de offroad, care pot descoperi numeroase locuri care să le pună cunoștințele și automobilele la încercare.
Nu orice automobil poate încerca un traseu dificil, este nevoie de o documentare serioasă a provocărilor zonei și de o evaluare a capacităților tehnice, precum și a posibilităților de modificare a acestora.
Una dintre principalele cerințe legate de echiparea unui automobil pentru aventuri offroad este legată de tracțiune, în mod specific de aderența pneurilor pe suprafața traseului. Aceasta este influențată, în primul rând, de:
Oricât de bine echipat este un automobil pentru offroad și oricât de experimentat ar fi aventurierul, imprevizibilul este întotdeauna un factor imposibil de cuantificat. De aceea, regula de aur a celor care se încumetă să încerce astfel de trasee este să nu plece niciodată singuri, ci în grupuri organizate, pentru a se putea ajuta reciproc.
Un alt detaliu foarte important ține de interdicțiile zonei vizate: în rezervațiile naturale – Piatra Craiului, de exemplu – multe tronsoane de drumuri forestiere sunt blocate cu bariere, iar patrulele jandarmilor montani sunt intransigente în ceea ce privește protejarea acestor arii naturale. Alte zone, însă, nu pun astfel de probleme. Prin urmare, este imperios necesar ca, înainte de a porni în aventură, să existe o documentare temeinică în privința traseului ales.
Un traseu interesant și accesibil doritorilor de aventuri pe patru roți pornește dintr-o superbă localitate montană, cunoscută pentru vizitele urșilor carpatini. Astfel, din Zărnești se poate pleca pe trasee de offroad spre Poiana Mărului, dar și spre Cabana Plaiul Foii, Cabana Curmătura–Lespezi sau spre Prăpăstiile Zărneștiului. Din Poiana Mărului sunt disponibile numeroase trasee de dificultate ușoară spre medie pe tot drumul spre Șinca Nouă sau Holbav, natura oferind ocazii suficiente de oprire pentru a admira zona și a face fotografii sau înregistrări audio-video.
Un alt punct de plecare pentru numeroase trasee de offroad interesante este Vama Buzăului. De aici se poate pleca pe trasee ușoare către Cascada Urlătoarea, Dălghiu, Săcele sau Valea Dobârlăului. Fiecare dintre acestea are, la rându-i, devieri și drumuri forestiere ce pot fi explorate oricând.
Pasionații de offroad vor avea, de asemenea, opțiuni de cazare și puncte de plecare spre multiple locații, dacă aleg zona geografică a râului Prahova. Se poate încerca un traseu offroad din Bușteni spre Râșnov și Poiana Brașov sau din Sinaia spre Șaua Dichiului, Cheile Zănoagei, Lacul Scropoasa. Din Cheile Zănoagei se poate devia pe un alt traseu lung spre Lacul Bolboci, Cheile Tătarului și Peștera Ialomiței.
Nu sunt înalți precum Carpații, dar oferă trasee de offroad cu priveliști spectaculoase. Se poate pleca din Luncăvița – unde există chiar și un observator astronomic – spre Greci, Niculițel sau Cerna. În aceste zone pot fi admirate Vârful Țuțuiatul, Vârful Sulucul Mare, Lacul Iacobdeal – numit de localnici „La fântâna”, un adevărat smarald natural al Dobrogei. În Cerna, una dintre opriri trebuie să aibă loc pentru a încerca vinul de Măcin, o băutură specifică acestui colț de țară și unică prin paleta de arome specifice.
În concluzie, există trasee interesante care le pot oferi pasionaților de offroad suficiente resurse de adrenalină, provocări și peisaje care se vor transforma în frumoase amintiri pentru vreme îndelungată.