În versiunea idealistă, munca de acasă înseamnă să stai relaxat pe canapea cu laptopul în brațe, sau instalat comod pe terasa din grădină. De bună seamă că toți ne-am dori să fie așa, însă realitatea este cu totul alta. Multe activități necesită un spațiu de lucru adecvat, iar în acest caz, munca de acasă presupune și amenajarea unui birou.
De aceea, am decis să-ți oferim câteva sfaturi bazate pe propria experiență, referitoare la amenajarea unui birou la tine acasă.
Pentru a te putea concentra la task-urile pe care le ai de rezolvat trebuie să te „rupi” câteva ore ceea ce se întâmplă prin casă. Copiii care se joacă sau se uită la televizor, soția sau soțul care intră în cameră pentru a căuta ceva prin dulap ori motanul care vrea să doarmă pe birou îți distrag atenția și îți îngreunează sarcinile.
De aceea, este recomandat ca biroul să fie amenajat într-o cameră care să aibă strict această destinație și în care să nu fii deranjat când lucrezi. Deși pare tentant, evită să lucrezi în living, în dormitor sau chiar pe terasă în grădină, pentru că aici ai toate șansele să fii distras de la activitățile pe care le desfășori.
Orice birou are nevoie de niște dotări minime atunci când vine vorba de mobilier. Masa de lucru și scaunul sunt cele mai importante piese de mobilier pentru birou, așa că acestea trebuie să fie primele pe lista de achiziții.
Acordă o atenție deosebită scaunului, care trebuie să fie ergonomic, pentru a asigura o bună susținere la nivelul coloanei. Dacă folosești un computer, masa de lucru trebuie să fie adaptată, cu un spațiu special pentru unitatea centrală și un blat retractabil pentru tastatură.
De asemenea, în funcție de specificul activității, mai poți avea nevoie de un fișet pentru dosare și bibliorafturi. Dacă spațiul îți permite poți dota biroul și cu o canapea sau un fotoliu în care să te relaxezi în momentele de respiro.
E un fapt dovedit că lumina naturală îmbunătățește capacitatea de concentrare și crește productivitatea, așa că trebuie să profiți de acest stimulent. Pentru aceasta, este bine ca biroul să fie amenajat într-o cameră cât mai luminoasă. Ferestrele trebuie să fie mari și neobturate de zidul casei vecinilor sau de un copac crescut în dreptul geamului. De asemenea dacă dispui de un spațiu cu ferestre pe mai multe laturi ale încăperii, cu atât mai bine.
Este important și modul în care cade lumina pe spațiul de lucru, iar acesta este un alt detaliu de care trebuie să ții cont în amenajarea biroului. Ideal este ca lumina să cadă din spate, așa că masa de lucru trebuie amplasată în dreptul ferestrelor, iar scaunul, cu spatele la geam.
Dacă te deranjează soarele care îți bate în monitorul calculatorului sau laptopului, poți amplasa masa de lucru lângă fereastră, astfel încât lumina să vină din lateral.
Atmosfera din birou poate deveni închisă și apăsătoare, mai ales dacă este vorba de un spațiu mai îngust. În astfel de condiții este dificil să lucrezi, așa că biroul de acasă trebuie să fie permanent bine aerisit. Dacă vara poți ține permanent ferestrele deschise, în sezonul rece nu îți mai poți permite acest lux.
În aceste condiții, plantele te pot ajuta să împrospătezi atmosfera, de aceea nu ar trebui să lipsească din birou. Cu cât mai multe plante vei avea în încăpere, cu atât aerul va fi mai proaspăt, dar aceasta nu înseamnă că nu mai trebuie să aerisești în fiecare zi.
Dacă vei urma aceste sfaturi nu îți va fi greu să îți amenajezi acasă un spațiu de lucru adecvat, în care să îți poți îndeplini task-urile specifice job-ului.